Opinnot alkuun

Ilmoittauduin parinsadan muun kanssa Espoon TVT-opettajien MOOC-kurssille iPad opettajan työvälineenä. Aion opiskella koko kurssin iPadillä ja teen myös kurssityöni siten, että se toteutetaan samalla välineellä.

Teen kurssityöni tähän blogiin. Tehtäväksiannossa ei mainittu mitään tehtävien tekemisen paikkaa. Blogi on kätevä. WordPress toimii hyvin iPadillä.

Ensimmäisenä suunnittelen pienen iPadillä toteutettavan oppimiskokonaisuuden. Koska koulutan aikuisia, teen tämän kokonaisuuden parille aikuiselle testiopiskelijalle.

”Mieti jokin ilmiö, teema tai aihe, jota olet käsittelemässä. Sovita tuo ilmiö opiskelijoiden tai oppilaiden taitotasoon tai ikätasoon nähden sopivaksi ja muokkaa tavoitteet sen mukaiseksi. Pidä tavoitteet selkeinä ja esittele ne myös oppilaille oppimiskokonaisuutta toteuttaessasi.”

Kurssin aihepiirinä on oman ajankäytön hallinta mobiililaitteilla. Opiskelijat ovat siis aikuisia, jotka käyttävät sujuvasti koko ajan työssään mobiililaitteita. Heidän pitää kokeilla ja reflektoida jotain uutta omaan ajankäytön hallintaan soveltuvaa mobiililaitteilla. Kyse voi olla tutun sovelluksen uudenlaisesta käytöstä, käyttötavasta tai jonkun uuden sovelluksen testaamisesta. Testaamisen ei tarvitse onnistua. Myös epäonnistunut ajanhallinta mobiililaitteella on kiinnostavaa.

”Suunnittele oppimiskokonaisuus niin, että käytät vähintään yhtä sovellusta jokaisesta alla mainitusta alueesta:

1. tiedonhakuun miellekartta-, tekstinkäsittely- ja laskentaulukkosovelluksia
2. tiedon prosessointiin kirjanteko- ja esityksentekosovelluksia
3. tiedon esittämiseen kamera-, videoneditointi- ja multimediasovelluksia
4. arvioinnin apuvälineinä pilvipalveluita.”

1. Opiskelija saa itse valita, millä tavoilla hän hakee aiheesta tietoa. Tieto voi perustua jo olemassa olevaan omaan tietoon (käytössä olevat sovellukset, omat tarpeet ajanhallinnassa), tietoa voi hakea verkosta (selain) tai sovelluskaupasta.

2. Opiskelija kokeilee valitsemaansa toimintatapaa tai työkalua mobiililaitteella omaan ajanhallintaansa. Hän ottaa ruutukaappauksia mobiililaitteella ja tekee kokeilustaan esityksen joko esityssovelluksella tai kirjantekosovelluksella. Kokeilua pitää jatkaa ainakin kolmen päivän ajan ja joka päivä pitää ottaa ainakin yksi kuva ja kirjoittaa esitykseen tai kirjaan reflektointia: miten tämä auttoi tai ei auttanut minua ajanhallintaan.

3. Esitykset taltioidaan Explain Everything -sovelluksella ja jaetaan yhteiselle YouTube-kanavalle (opettajalle Dropboxilla, ope vie YouTubeen).

4. Pidetään online-arviointikeskustelu, jota edeltää itsearviointi lomakkeen avulla. Arviointikeskustelussa käytetään pilvipalvelua ja videoneuvottelua.

Kaikki tehdään iPadillä. Jos joku tuttava haluaa ilmoittautua koeopiskelijaksi, minulle viestiä.

Tämän kurssin etusivu Eliademyssä:

2015/01/img_1581.png

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s